IMG 4363

Social Media

TwitterBloggerLinkedinFacebookYoutube
 

Vragen bij de barbecue (deel 2)

Niet alles wat lekker is, is goed voor u en niet alles wat goed is, is lekker.

Op dit moment drink ik weer zwarte bessensap. Ik meng het met jus d´orange. Anders is het niet te pruimen. Veel te zuur. Uit onderzoek blijkt dat de zwarte bes de gezondste bes van Nederland is. In de eerste plaats bevatten ze uitzonderlijk veel vitamine C, namelijk 197-218 mg per 100g sap. Dat is 3 x zo veel als in de sinaasappel.

Daarnaast bevat de zwarte bes veel flavonoïden. Dat zijn stoffen die van nature in fruit en groentes voorkomen. Er zijn meer dan 4000 soorten. Aan de hand van hun chemische structuur kunnen ze worden onderscheiden in: FlavonenFlavonolenCatechinenIsoflavonenFlavononen en Anthocyanen. Het is een te breed onderwerp om over uit te wijden, maar in  bessen(sap), rode wijn en blauwe druiven bevindt zich het soort “Anthocyanen”. Ze beschermen de cellen en pakken de vrije radicalen en oxidanten aan. Deze komen vooral vrij tijdens de vluchten.

 

Fruit

Vitamine C

Vitamine E

Caratenoiden

Fenolen

Anthicyaninen

Zwarte Bes

197-218

0,50

0,16

1150

350

Blauwe Bes

9,90

1,92

0,20

7740

180

Aardbei

45,60

0,55

0,01

240

40

Tabel:Anti-oxidanten in zacht fruit (Lister C.E., 2006, Understanding the health benefits of Blackcurrant)

Zwarte bessensap en vlierbessensap.

Vlierbessen en zwarte bessen hebben ook bewezen antivirale eigenschappen te hebben. Dat komt door de stof Sambucol. Bij mensen kan het alle bij ons bekende soorten van griep en ook vogelgriep voorkomen. Het bestrijdt het virus en het heeft een immuun versterkend effect. Dr. Madeleine Mumcuoglu heeft hier jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Volgens deze onderzoeken zouden zwarte bessen en vlierbessen weerstandverhogend werken en darmziektes kunnen aanpakken en zelfs genezen.

In de duivensport is bekend, dat zwarte bessen en vlierbessensap een uitstekende bescherming biedt tegen paratyfusachtige klachten zoals E-coli. Je moet er echter wel vroeg bij zijn, dus het is zaak de duiven goed in de gaten te houden. De wetenschap erkent nu de werking van sambucol .

Toediening:

  • Vlierbessen sap of zwarte bessensap: 1 grote eetlepel op 1 ½ liter drinkwater. Tijdens het vliegseizoen 2x per week b.v. op maandag en woensdag.
  • Vliesbessen bloesem: bloesem is voor schone luchtwegen: 1/3 toevoegen aan de thee of 1 eetlepel op 2 liter drinkwater.
  • Thee met vlierbessen: 60% vlierbessen toevoegen aan de thee. Deze bereiden als thee.
  • Vlierbessen extract (sambucol) maatlepeltje (waar 5 gram geneesmiddelen op gaat) op 4 liter drinkwater.
  • Puur vlierbessen: eerst een dag in water laten weken. Koken als thee. 10 minuten doorkoken. Hoeveelheid: 1 eetlepel per liter drinkwater. Vlierbessen of zwarte bessen  door de zeef drukken, totdat de pitjes blijven liggen. Als de duiven E-coli  hebben dan 2 dagen niets tot zeer weinig voeren met lichtverteerbaar maar energierijk voer. Geschikte voeding is b.v. Super Energie, Super Dieet of Super Start, 10 tot 20 gram per duif per dag.

 

Magere yoghurt.

Om ze gezond te houden kunnen we ze helpen met probiotica. Een simpele methode is magere yoghurt halen en 1 dessertlepel voor over 1 kg voer mengen. Afdrogen met 1 eetlepel gedroogde bakkersgist. Het is onverstandig de gist over het voer te strooien. Als er iets in de voerbak blijft liggen en de zon gaat erop schijnen, heb je zo maar oxidatie ( gif voor de duiven) . Neem een klein potje en doe de yoghurt er in. Dan 1 eetlepel gedroogde bakkersgist er in en roeren maar.  Dan het papje over het voer geven en 15 minuten wachten tot het droog is. Is dat niet het geval, dan heb je te veel yoghurt in het potje gedaan. Zo heb je dierlijke eiwitten uit de yoghurt en waardevolle mineralen en sporenelementen. Daarnaast Lactobaccillus voor de darmen (melkzuurbacteriën). Niet pas de volgende dag geven, want dan zijn de melkzuurbacteriën dood ( probiotica).

 

Glycemische Index.

Een vraag van de “doorgeleerden ” uit Zweden ging over mais. Mais zou voor het overgrote deel bestaan uit amylopectines ( geleidelijk opneembare koolhydraten) en zou daarom een lage glycemische index hebben ( geleidelijke opneembaarheid).  De glycemische index van mais zou echter erg hoog zijn en juist heel snel worden opgenomen volgens meerdere internet sites. Wat bedoelt deze gestudeerde liefhebber? Om dat te weten, moeten we eerst weten wat glycemische index is.  Laten we het zien als een telraam zoals je die van school kent, met 100 balletjes. Die 100 is dus de maximale score.

Als we glucose suiker nemen dan is dat 100 balletjes.  Die staan voor de snelst mogelijke verbranding. Om die suikers in het lichaam weer te neutraliseren (bloedsuikerspiegel) is veel insuline nodig. Insuline wordt aangemaakt door de alvleesklier. Voor duursporten is het verstandig een lage index te hebben, omdat een langzame verbranding zorgt voor een toevoer van weinig insuline. Daardoor kan de duif langer op koolhydraten vliegen. Op koolhydraten kan de duif n.l. de hoogste snelheid halen.

Een probleem bij het zoeken naar gegevens op het internet is, dat er veel sites zijn, die of onjuiste informatie verschaffen, of het eigen belang naar voren schuiven, omdat men graag wat wil verkopen. De negatieve effecten worden dan even niet genoemd. Deze sites zijn dan ook niet betrouwbaar. Voor nieuwe informatie kijk ik regelmatig op wetenschappelijke sites van universiteiten en dan kom je meestal uit in het buitenland en in de Engelse taal.

Dus des te hoger het suikergehalte, des te meer insuline het lichaam moet aanmaken om de bloedspiegel weer neutraal te krijgen, Des te sneller je eet, des te sneller is insuline nodig.

 

 

Glycemische Index

Kh per 100 gram

Glycemische Lading

Glucose

Baguette

Aardappelen

Wortelen

Mais

Volkoren cracker

Honing

Watermeloen

Roggebrood

100

95

95

85

75

75

75

70

55

100

55,4

14,8

4,8

15,8

66

81

8,3

45,7

100

52,6

14,1

4,1

11,9

49,5

60,8

6

25,1

Salmeron en Ludwig (1997, 2002-2003) produceerden een onderzoek waaruit bleek dat de waarschijnlijkheid om diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes) te ontwikkelen niet zozeer van de Glycemische Index afhangt maar van de Glycemische Lading. Daarbij is, in tegenstelling tot de GI, de GL wél een goede indicator voor de hoeveelheid insuline die nodig is om de verhoogde glucoseconcentratie in het bloed te normaliseren.

 

Geraffineerde suiker zit dus op 100, honing zit op 75 en mais ook op 75.  Maar we dachten toch altijd dat mais juist heel geleidelijk wordt opgenomen? Kijken we nu eens naar de Glycemische Lading, dan blijkt ineens weer dat mais weer heel weinig insuline nodig heeft en dus heel gunstig is voor verbranding en stoelgang van een sportduif.

Hoe komt dat?  Een graan of vrucht die wel snel opneembaar is, maar waar maar weinig glucose in zit, zal mens of dier veel minder belasten dan een graan of product waar juist veel glucose in zit. Dus is het verstandiger uit te gaan van de glycemische Lading. We zien bij mais dan slechts 12 balletjes op het telraam verschijnen. Deze theorie klopt dan ook weer precies met mijn eerder geschreven artikel over de opneembaarheid van verschillende soorten zetmeel en suikers in granen.

 

Op zijn pootjes terecht.

Als we dan ook weten, dat een voer met veel omega 3 vetzuren zorgt voor een nog lagere productie van insuline, dan is het beeld compleet . Een goed vliegvoer moet over veel granen beschikken met een lage Glycemische Lading en een goede vetzuurbalans (Omega 3 en 6 in de juiste verhouding).  Granen die we bedoelen zijn met name: alle soorten mais behalve siermaïs, alle soorten rijst en alle soorten millet.

Zaden en noten  met een hoog gehalte aan Omega 3 vetzuren zijn: lijnzaad, koolzaad, raapzaad, hennep en walnoten. Als we die op de juiste wijze in een vliegvoer verwerken, dan kan de duif daar zijn voordeel mee doen. Het gaat om de seconden en alle kleine beetjes helpen.  

 

Willem Mulder

November 2012